Guldkantad väg
Yay tyckte vi skulle titta på lite OS-relaterat material så här nu när det ändå råkar vara invigning och allt vad det innebär när det ska slås världsrekord i sport i det vinterklädda ryska landskapet. Nu tänker ni kanske att vi tittade på OS-invigningen, men ni misstar er drastiskt då vi tittade på uppdrag gransknings program om hur extremt korrumperat bygget och förberedelserna för vinter-OS i ryssland varit. De berättade att 320 miljarder kronor plöjts ner i bygget, men att de räknar med att endast hälften faktiskt har använts till att bygga något.
Resten har fifflats bort.
En av de största posterna har varit byggandet av den fem mil långa motorvägen med tillhörande järnvägsspår som svalt hela 50 miljarder kronor. Det kostar att bygga motorväg och järnväg, tänker ni säkerligen. Det ska byggas broar och grävas tunnlar för att få allt på plats. Men tänk lite. Det är ändå bara fem mil. 50 000 m. Behövs det då verkligen 50 000 000 000 kr? För den mängden pengar får man 226 000 kg guld med en guldkostnad på 221 kr/g. Det är ca 12 kubikmeter. Lägger vi ut detta på motorvägen (uppskattningsvis 24 meter bred för att göra det enkelt för oss att räkna), har vi en halv meter tjock, en meter bred klump med guld liggandes tvärs över alla filer. Kavlar vi sedan ut det över dessa fem mil, fyra filer breda motorväg får vi en tjocklek på 0,000 001 m, alltså 0,001 mm. Jämför detta med bladguld är 0,0001 mm. Det skulle innebära att motorvägen skulle ha kostat motsvarande tio lager med bladguld längs hela sin sträcka.
Eller 86 miljoner månadslöner i ett land som i Etiopien. Månadslöner!